Assalamualaikum dan salam sejahtera. Reen nak cakap sikit ni , dekat blog reen ni korang tak boleh tekan button right so kalau korang nak copy resepi or pape korang boleh highlight then tekan Ctrl + C . Okey itu sahaja terima kasih dan jangan lupa untuk follow reen okey . :)
Showing posts with label Learn. Show all posts
Showing posts with label Learn. Show all posts

27 October 2013

Mungkinkah !!!


Assalamualaikum ..

Ada kalanya ..

Mungkin kerana leka ,
sesekali pernah terlepas dari genggaman ,
ucapan ooppss mendahului Ya Allah ..

Bila perut kekenyangan ,
haaa kenyangnya ..
mengatasi ALHAMDULILLAH ..

Bila terpegun dek keindahan ,
SUBAHANALLAH tertutup dengan cantiknya ..

Bila diuji dengan misubah ,
kesiannya ...
terucap hingga terlupa pada ,
INNALILLAHI WAINNA ILAIHI ROJI'UN ..

Kadangkala kita terlupa kerana sudah terbiasa ,
namun ingatlah ..

Apabila Izrail datang mendekati , 
biarlah kalimah LAILAHAILLALLAH menjadi pengakhir bicara
....



Ayat ni dibagi oleh best friend reen and now reen nak share kepada awak semua :)

28 September 2013

Jerawat ?? Oh No !!

Assalamualaikum 


Kalau ada jerawat je mesti orang selalu mengusik dengan ayat ada 'pakwe' or 'teman lelaki' ataupun istilah yang sama 'boyfriend'.

Oh no !!!
Awak semua yang berfikiran macam tu salah tafsiran okey !!!

Sebenarnya jerawat bukanlah berpunca dari itu semua. *memang tak ada kena-mengena kan.kan ?? *

Okey guys memang bukan pun.. Sebab...

Antara faktor yang menyebabkan pembentukan jerawat adalah kerana tekanan psikologi, faktor kelembapan persekitaran, penggunaan kosmetik, ubat-ubatan dan juga jenis pekerjaan. Selain it, oleh kerana ada diantara kamu semua yang terlalu banyak mengambil makanan yang mengandungi kalori juga antara faktor yang meransang pertumbuhan jerawat.

Pakar sakit kulit, Dr Mohd Noh Idris, berkata jerawat bukannya resdung tetapi adalah penyakit. Hampir 90 peratus remaja akan mengalami masalah jerawat. Beliau berkata, ada beberapa faktor menyebabkan jerawat tumbuh antaranya pertumbuhan jerawat disebabkan pertukaran hormon.

Bagi remaja, misalnya, hormon endrogen bertindak pada kelenjar dan membesar dan terus tersembul. Ia juga dikenali sebagai bintik putih atau white head. Apabila kelenjar membesar ia mengeluarkan minyak yang berlebihan, sel akan melekat serta tersumbat dan menyebabkan kuman yang dikenali sebagai Propionibacterium acne mudah bertindak ke atas sebum (minyak) dan bertukar kepada asid lemak.

Asid lemak, akan meresap keluar dan menyebabkan saluran darah pada kulit membesar serta menjadi merah. Ia akan menarik sel darah putih dan ia akan bercampur dengan bakteria seterusnya menghasilkan nanah.

Katanya "Jerawat sebenarnya tidak merbahaya. Bagaimanapun perlu dirawat dengan cara yang betul kerana ia boleh mendatangkan mudarat jika tersalah rawatan seperti meninggalkan parut,"



Okey now adakah kamu semua dah faham ??
Kalau dah faham bagus-bagus.. Hahaha :D So korang perlulah mengamalkan tips or petua-petua sebab reen bukan sahaja nak ingatkan korang malahan reen nak mengingatkan pada diri reen sendiri.

Bubbye
~Reen~


11 September 2013

Pelbagai ragam ??





Hidup ini penuh dengan pelbagai ragam terutama ragam si manusia, pelbagai benda yang harus kita tempohi. Hidup ini bagaikan roda kerana tidak semestinya kita sentiasa berada diatas atau sentiasa berada dibawah.

Orang yang baik tidak semestinya sentiasa baik.
Orang yang jahat tidak semestinya sentiasa jahat.
Orang yang pandai tidak semestinya sentiasa pandai.
Orang yang kurang pandai tidak semestinya sentiasa menjadi kurang pandai.
Orang yang kuat tidak semestinya sentiasa kuat.
Orang yang lemah tidak semestinya sentiasa lemah.
Orang yang kaya tidak semestinya sentiasa kaya.
Orang yang miskin tidak semestinya sentiasa miskin.

Oleh itu kita haruslah sentiasa ingat tentang arus kehidupan . Jangan berkelakuan riak dan sombong , kerana dengan usaha yang lebih orang yang dibawah juga dapat bangkit dan naik keatas.

Assalamualaikum.

Bubbye
~Reen~


27 July 2013

Poem - part 2

Assalamualaikum.
Hai hello. Sekali lagi reen bagi salam ni.. Tak pe kan? Jangan lupe jawap salam reen oky ;)
Reen nak share peom lagi ni. Reen dah minat pulak baca poem ni. Oky. Bace je bukan mengarang.

FEW FRIENDS

Many friends are evil & many friends are bad.
But few friends are good & few friends are like God.

Many friends are fraud & many friends are dishonest.
But few friends are trustworthy & few friends are honest.

Many friends are cruel & many friends are harmful.
But few friends are caring & few friends are very helpful.

Many friends are opportunistic & many friends are professional.
But few friends are realistic & few friends are very personal.

Many friends are like Twister & Many friends are like Tide.
But few friends are like philosopher & few friends are like guide.

Many friends give grief & many friends give sorrow.
But few friends give happiness & few friends give cheer.

Many friends give pain & Many friends give sufferings.
But few friends give relief & few friends give peace.

Narayan Chandra Samal

Kalau nak tengok poem menarik yang lain tengok kat link ni http://www.poemhunter.com

Bubbye
~Reen~

Poem - Part 1

Assalamualaikum,

Hello. Hello. Hello. Reen disini.
Okey.. Now reen dekat PPAS di shah alam. Nama panjangnye ialah Perpuastakaan Tun Raja Uda, Seksyen 13 Shah Alam.. Series reen cakap perpustakaan ni memang best... sangat... Hahaha. Setiap level disediakan ruang-ruang utuk kemudahan kita. Opsss, reen terlupa tujuan datang sini. Reen cari maklumat sejarah untuk pertandingan menulis esei di sekolah reen.. Perhhh, maklumatnye sememangnye lengkap. Tapi susah untuk reen ringkaskan didalam esei. Then, reen cari reflection untuk assignment add math reen sebenarnye cari reflection tu senang je semuanye dihujung jari apa lagi yang dihujung jari tu kalau bukan internet kan. kan.. Ni salah satu reflection yang reen jumpe tapi sesuai ke kalau diletakkan dekat add math ???

Yesterday is now today by now!

Yesterday is now today!
Yesterdays' today is in the past.
Yesterdays past is today's past,
but yesterdays' tomorrow is today's' past, and its' future.

Tomorrow's' past is today's' future,
and tomorrow is today by now.
Tomorrow doesn't know yesterday,
but tomorrow's yesterday knows the future and the past.

Today is the future and the past.
Today's' future is now the past.
Today's' past is in the future,
but today's' future is tomorrow's past and future.

The futures past can be today.
The future is tomorrow and today.
The futures future is in the future,
but the future knows the past, tomorrow, today, and yesterday.

pantor of the Oaks

Sumber maklumat boleh didapati di : http://www.poemhunter.com


Okey guyss,.. Reen nak pi sambung kerja lagi. Ada lagi story nanti reen share oky.

Bubbye
~Reen~

24 July 2013

Ramadhan

Assalamualaikum,.

Hai guys, hari ni 15 ramadhan 1434 hijrah maksudnye dah hampir 15 hari kite berpuase. Kepada yang belum tertinggal puase tu teruskan usaha anda kerana ALLAH okey ;) . Okey look ramadhan adalah penghulu segala bulan dan pada bulan ramadhan juga telah diturunkan Al-Quran malahan bukan itu sahaja pada bulan ramadhan jugak terdapatnye malam lailatulqadar yang penuh keberkatan. Wahhh, untungnye kalau kite dapat mengerjakan ibadat pada malam tu. Kan guys?? Hah reen terlupe lagi satu perkara, pada bulan ramadhan jugak adanye solat terawih. Look just dalam bulan ramadhan je kite dapat melakukan semua ni, setahun hanye sebulan je guys..

Nak tahu lagi satu perkara?? Reen ade terbaca satu artikel ni. "Sehari kita berpuasa di jalan Allah, akan dijauhkan wajah dari api neraka selama 70 tahun." See.. Untungkan, tengok bertapanya sayangnye Allah kepada hambanye. Okey ade lagi keratan artikel yang reen bace. Okey tengok k ayatnye "Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan kepada Allah, sesungguhnya telah diampunkan dosa-dosanya yang lalu"-Muslim. Artikel ni kalau korang perasan hampir sama dengan artikel yang lagi satu tu tapi kalau korang tengok betul-betul ade bezakan? terutama dari segi ayat la. Hehehehe.


"LAILATUL QADAR ialah satu malam daripada malam-malam bulan ramadhan. Ia merupakan malam yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan."
Hah.. Ni la reen kata tadi untung kalau kita dapat beribadah pada malam lailatul qadar.

Setiap hari khamis malam jumaat, tumbuhan dan haiwan tidak berhenti-henti berzikir kerana takut jika keesokkan harinya adalah kiamat. 
Okey ni memang tak ada kene mengena dengan ramadhan tapi reen cuma nak share dengan korang je,, jangan mara okey :'(

Okey la guys, reen nak undur diri dulu ni. Bubbye..  :)

~Reen~




23 July 2013

Berpuasa

Assalamualaikum,.

Hau guys, hari ni kita berpuasa dah masuk hari ke 14. Kalau ikut kalender islam hari ni 14 ramadhan 1434 hijrah. Now, dah petang tinggal beberapa jam aje lagi kita hendak berbuka kan guys. Reen ada terfikir adakah puasa reen diterima? yelar mana tahu reen ada tersasul bahasa or whatever sampai pahala puasa reen ditolak sikit demi sikit. Astagrafirullahaladzim ape yang reen fikir ni. Isy.isy.isy...

Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya, ''Sebab kebanyakan manusia masuk ke syurga ialah kerana takwanya kepada Allah dan sebab kebaikan budi pekerti''.

So.. Kita perlulah memahami tentang selok belok ibadat puasa supaya ibadat tersebut sampai ke tahap 'At-ttwa'. Jangan pulak puasa yang yok, pagi-pagi bukak periuk. Hehehe. Tak patut~

Tidakkah nanti terjadi seperti sabda Rasululah s.a.w yang maksudnya, "Berapa banyak orang yang berpuasa yang tidak dapat apa-apa dari puasanya, melainkan lapar dan dahaga semata-mata".

Selepas itu barulah kita rasa lega dan puas atas apa yang kita lakukan kerana ia tidak menjadi sia-sia. Betul kan kan kan??? Kita berdoa la banyak-banyak agar puasa kita diterima ALLAH.

Konklusinya, kita seharusnye memahami apa itu puasa dan mengambil tahu perkara yang dilarang ketika puasa kerana ia bukan sahaja menahan lapar dan dahaga tetapi ada jugak larangan yang lain mungkin kita hanya pandang ia sebelah mata. Renung-renungkan la dan selamat beramal. *Cehhhh.. hehe dah macam buat karangan pulak dah. Kalau buat dekat karangan ni boleh dapat A+++ takk?? hehe*.


Okey la reen nak tolong mama reen. Bubbye guys. Selamat berbuka puasa lagi beberapa jam je lagi ni. Hehehe.

Bubbye
~Reen~